Afdingen kun je leren!
       AFDINGCURSUS.nl
          Hoofdstuk 1 Basisprincipes      |     Gratis online cursussen van EGOclub »

      afdingen

Basisprincipes

afdingen INTRODUCTIE

Afdingen – onderhandelen over de prijs van een dienst of artikel – is van alle tijden. De laatste jaren lijken veel Nederlanders die vaardigheid kwijt te zijn. Op vrijwel alles wat er te koop is staat immers een duidelijke prijs vermeld. En weet u waarom dat is? Omdat het bij wet verplicht is. Maar dat betekent niet dat u die vermelde prijs ook moet betalen.

Op deze cursus leert u hoe u kunt onderhandelen over de prijs van artikelen en diensten. In het eerste Hoofdstuk leert u de basisprincipes. Dat afdingen vrijwel altijd mogelijk is en dat er geen enkele reden is voor schaamte. Dat afdingen een serieuze aangelegenheid is, maar ook een spelletje waarbij gezelligheid en wederzijds respect voorop staan. Dat er bij afdingen geen winnaars en verliezers zijn. Dat u de tijd moet nemen om succesvol te kunnen afdingen, en dat afdingen leuk, grappig en spannend is en uw zelfvertrouwen vergroot.

Na het lezen van deze informatie weet u heel zeker: niet alle mensen kunnen afdingen, maar iedereen kan het leren.

afdingen NEE HEB JE, JA KUN JE KRIJGEN

Als u niet vraagt om een korting, zult u die ook nooit krijgen. Dat is een open deur intrappen, maar het is de drempel die veel mensen niet over durven. Maar bedenk: vragen staat vrij. U hebt niets te verliezen en alles te winnen. Denk eens aan hoeveel geld het u per jaar oplevert als u over uw aankopen gemiddeld 10% zou besparen.

Als u een winkel binnenloopt en bij uzelf denkt “ik kan hier toch geen korting krijgen”, dan zal het u nooit lukken. Ga er dus vanuit dat u altijd iets aan de prijs kunt doen. Prent het in uw hoofd: “de prijs op het etiket is niet de prijs die ik ga betalen”. Herhaal dat voor uzelf, voordat u een winkel binnengaat, totdat het een automatisme is geworden.

Toegegeven, in een supermarkt zult u meestal de vastgestelde prijs betalen, maar in bijna elke andere situatie zijn prijzen en tarieven onderhandelbaar.

En zelfs in een supermarkt zijn er mogelijkheden. Denk aan producten die tegen de houdbaarheidsdatum zitten, een beschadigde verpakking hebben of er niet dagvers uitzien. “Deze tomaten zien er wat verlept uit, klopt die prijs wel?” (U was toch van plan er tomatensoep van te maken.)

afdingen MEN VANGT MEER VLIEGEN MET HONING DAN MET AZIJN

Afdingen wordt weleens verward met hard onderhandelen over de prijs. Mensen die deze tactiek toepassen zijn in veel gevallen minder succesvol dan mensen die met een positieve houding de winkel binnenstappen.
Wie een korting met het mes op de keel afdwingt, zal niet hartelijk ontvangen worden bij een volgend bezoek aan de winkel. En wat in het geval dat uw aangeschafte product defect raakt? U kunt erop rekenen dat een winkelier dan alles zal doen om u terug te pakken. Dat is afdingen dus niet. De verkoper is niet uw tegenstander, hij is uw partner in het onderhandelingsproces. Als een winkelier u maar vervelend vindt, zal hij niet erg geneigd zijn u een korting te gunnen. Lees goed wat hier staat: u moet een verkoper zover krijgen dat hij u een korting gunt. U moet met hem tot een plezierige overeenkomst komen en daarvoor moet u wederzijds respect betonen.
Dus niet: “Wat een belachelijke hoge prijs durft u te rekenen voor die wasmachine! Daar kan natuurlijk wel wat van af! Ik loop zo naar de concurrent hoor!”
Maar wel: “Ja, dat lijkt me een goede wasmachine! En nog energiezuinig ook. U heeft wel mooie kwaliteitsproducten in uw zaak.
Maar ja, die prijs… hm, daar moet ik nog eens even over nadenken… Kunt u er ook over nadenken… over die prijs?”
Later tijdens deze cursus komen we terug op verschillende tactieken om af te dingen.

afdingen AFDINGEN IS LEUK

Bent u wel eens in een Arabische souk geweest? Dan weet u dat het verkoopproces daar uren kan duren. U wordt ontvangen met een kopje muntthee, er wordt gepraat over koetjes en kalfjes, de hele familie wordt voorgesteld en u mag de zaak uitgebreid bekijken. Kortom, er wordt een sfeer gecreëerd, het is gezellig. Pas daarna wordt er gepraat over wat u wilt kopen en wat de prijs moet zijn.
Een Nederlandse verkoper heeft niet zoveel tijd voor elke klant als zijn Arabische evenknie, maar hij is wel degelijk gevoelig voor sfeer.
Stel, u vindt in een winkel precies het bankstel dat u zoekt. Ga dan niet meteen over dat bankstel praten, laat zelfs niet merken dat u het mooi vindt.
Loop door de zaak en stel belangstellende vragen. “Zit u al lang in het vak?” “Hoe lang heeft u deze zaak al?” En maak positieve opmerkingen. “U heeft er iets moois van gemaakt, dat lijkt me nog een vak apart!” “U heeft wel een neus voor mooie spullen!” Daarna pas vraagt u naar het product waarvoor u belangstelling heeft. “Heeft u een bankstel in blauw met blank houten onderstel?” Waarschijnlijk leidt de verkoper u naar precies dat bankstel dat u mooi vindt. “O ja, dat heb ik al gezien ja, maar hm, het is het nèt niet…”
Het afdingen kan beginnen!

afdingen TIJD IS GELD

Afdingen kost tijd. Als u denkt een winkel te kunnen binnenstappen en binnen tien minuten weer buiten te staan met een fikse korting op uw aankoop, komt u bedrogen uit. Neem ruimschoots de tijd voor afdingen, het loont de moeite!

Die tijdsinvestering begint al bij de voorbereiding. Als u iets wilt kopen dat door meerdere winkels wordt aangeboden, vergelijk dan eerst goed de prijzen. Dat kan door reclamefolders te vergelijken, maar tegenwoordig ook steeds makkelijker via internet. Let er daarbij wel op dat u exact dezelfde modellen vergelijkt. Die computer met typecode FH301X kan er hetzelfde uitzien als computermodel FH301F, maar de specificaties zijn – hoe subtiel misschien ook – anders.

Bij het afdingen zelf speelt tijd ook een rol. In het vorige hoofdstuk heeft u geleerd dat het belangrijk is een sfeer te creëren en contact op te bouwen met de verkoper. Dat kost tijd, maar ook als het afdingen daadwerkelijk is begonnen moet u er de tijd voor nemen. Een verkoper zal vrijwel nooit meteen toehappen. En als dat wel het geval is kunt u aannemen dat er nog wel meer in het vat zit. Rustig blijven onderhandelen, vriendelijk blijven, erover nadenken, tussendoor een ander onderwerp aansnijden, twijfelen, dat alles kost tijd.

Er is nog een andere factor: een verkoper wil ook weer niet té lang met één klant bezig zijn. Als het gesprek lang duurt, kan hij ongeduldig worden en toegeven, om die koop maar gesloten te krijgen.

afdingen AFDINGEN IS WIN-WIN

Afdingen is een serieuze aangelegenheid (want het gaat tenslotte om úw geld), maar het is ook een spelletje. Het moet wel leuk blijven en koper en verkoper moeten tevreden uit elkaar gaan. Beide partijen moeten het gevoel hebben een goede deal te hebben gesloten.

Een winkelier wil – net als u – brood op de plank. Hij is misschien best bereid een korting of extra service te verlenen, als er voor hem maar een aanvaardbare winstmarge overblijft. Het gaat niet aan een verkoper het vel over de oren te halen. Grote kans dat hij dan zijn kont tegen de krib gooit en u helemaal niets meer gunt.

Om dit te bereiken is het belangrijk om met een goed humeur de winkel binnen te stappen. Pomp uzelf op, denk aan iets grappigs of vrolijks, en tover die glimlach op uw gezicht. Vlak na een ruzie met uw partner bent u niet in de juiste stemming om succesvol te onderhandelen.

Zoek in een winkel met meerdere verkopers iemand die u aardig lijkt. Het is verbazingwekkend hoe vaak dat omgekeerd ook het geval is. Het is makkelijker en plezieriger praten met iemand die u aardig vindt.

Bedank de verkoper nadat de koop gesloten is en vertel met een glimlach hoeveel plezier u zult beleven aan uw aankoop. Wedden dat de verkoper ook zal glimlachen? Hij wil graag tevreden klanten!

afdingen TIMING

Wanneer kunt u rustig afdingen en er de tijd voor nemen? Als het niet erg druk is in de zaak. Dus vergeet afdingen op de drukke zaterdag of koopavond, en tijdens Sinterklaas- of Kerstdrukte. Zoek dus een rustig moment uit: een doordeweekse dag en bij voorkeur ’s ochtends. Dan is het vaak rustiger dan ’s middags. De verkoper heeft tijd voor u en u heeft tijd om die zo belangrijke sfeer te creëren.

Vlak voor sluitingstijd is in de regel ook geen goed moment, tenzij het gaat om een simpele, dagelijkse aankoop, bijvoorbeeld bij de bakker. “Dat brood moet u anders weggooien.” Vlak voordat de uitverkoop begint kan ook een goed moment zijn. “Volgende week is dit artikel afgeprijsd.”

Soms kan het goed zijn om aan het eind van de maand uw aankoop te plannen. In sommige branches (elektronica) zijn de bonussen van verkopers afhankelijk van de maandomzet. Die cijfers zal een verkoper vlak voor het beoordelingsmoment nog graag willen opvijzelen. Zeker als het die maand heeft tegengezeten. Dat laatste kunt u meestal niet weten, maar let op berichten in de media over tegenvallende omzetten in een bepaalde branche. Hét moment om tot aankoop over te gaan!

afdingen GELD IS NIET ALLES

Bij afdingen hoeft het niet alleen om korting in euro’s te gaan. Als de verkoper niet bereid is om iets aan de prijs te doen, kunt u vaak wel extra’s bedingen.

Zo kunt u vragen om een langere garantie, extra accessoires of geschenken. Bijvoorbeeld een koffiezetapparaat bij een televisie, gratis geheugenkaarten bij de aanschaf van een digitale camera, of een onderhoudssetje bij de aankoop van een paar schoenen. Bedenk hierbij dat de winkelier voor deze producten veel minder betaalt dan u, oftewel uw winst is groter dan zijn verlies. Natuurlijk moeten die extra’s wel producten zijn waar u iets aan hebt. Als u geen koffiezetapparaat nodig heeft, kunt u beter vragen om dat computerspelletje waarvan u weet dat u er uw kleinzoon een plezier mee doet.

Gespecialiseerde winkels zijn in de regel niet erg bereid om korting te geven op producten, maar ze blinken vaak uit in service en het geven van extra’s. Neem als voorbeeld een fietsvakhandel. U hebt er die mooie mountainbike gezien, maar de verkoper vindt dat dit schitterende karretje zijn prijs waard is. Gooi het dan over een andere boeg. Een gedegen slot? Een ander (beter) zadel? Een set onderhoudsspullen? Een gratis eerste reparatie? Grote kans dat de winkelier daarin wel wil meegaan. Het kost hem minder, en hij heeft er een trouwe klant bij.

Het is een veelgebruikte reclameregel: “Drie halen, twee betalen” of “bij aankoop van drie flacons, de vierde gratis!” Die regels kunt u zelf ook toepassen. Koopt u een doos van 12 flessen wijn? Dan is het toch vanzelfsprekend dat u er een fles bij krijgt, of er slechts 11 betaalt?

afdingen AFDINGEN GEEFT EEN GOED GEVOEL

“Als ik ga afdingen voel ik mij een vrek, ik heb dat helemaal niet nodig, ik ben toch geen arme sloeber?” Deze argumenten worden vaak gebruikt door mensen die niet durven af te dingen. Maar wist u dat de werkelijkheid tegengesteld is?

Afdingen is niet uzelf verlagen tot iets wat u niet wilt zijn. Het is precies andersom. Een verkoper voelt zich gestreeld als u contact met hem maakt. Hij is niet zomaar een verkoper, maar iemand die ertoe doet. Iemand voor wie u de tijd wilt nemen. Dat geeft hem een prettig gevoel, maar u ook. U bent niet langer de anonieme klant die via een anonieme verkoper even snel iets koopt. U hebt persoonlijk contact met elkaar. De verkoper zal daardoor eerder bereid zijn u een dienst te bewijzen. En vergeet niet: u bewijst hem ook een dienst, door iets van hem te kopen.

Door af te dingen vergroot u bovendien uw zelfvertrouwen. Als u niet gewend bent om af te dingen zult u bij de eerste poging waarschijnlijk een knoop in uw maag voelen. En misschien mislukt die eerste keer zelfs. Maar als u de adviezen en tips in dit ebook opvolgt, zult u zeker succesvol kunnen afdingen. De eerste keer dat dat lukt, vervult u dat met het gevoel dat u iets heeft bewezen. Voor uzelf. En u denkt: “Dat gaat me nog wel een keer lukken!” En nog een keer, en de keer daarop. Hoe meer u afdingt, hoe beter u er in wordt. Tot u vol zelfvertrouwen de winkel binnenstapt en weet dat u met een korting of iets extra’s naar buiten komt.

afdingen SAMENVATTING

In dit Hoofdstuk hebben we de basisprincipes van afdingen behandeld. U heeft geleerd dat afdingen (bijna) altijd en overal kan. De grootste barrière die u moet overwinnen is: gewoon die vraag stellen, of er over de prijs te praten valt. U heeft ook geleerd dat dit gemakkelijker gaat als de verkoper geen anonieme persoon is, maar iemand waarmee u heeft kennisgemaakt. En u weet nu ook dat het bij afdingen niet gaat om keiharde prijsonderhandelingen, maar om het spelletje. Een spelletje met een serieuze ondertoon. En een spelletje met uitsluitend winnaars.

Afdingen hoeft niet altijd om kortingen te draaien; u kunt ook vragen om een extra service, accessoires of een extra artikel. Ook dat levert u geld op, maar voor de verkoper is dat soms gemakkelijker dan korting te geven op het artikel dat u wilt kopen.

Afdingen lukt beter als het rustig is in de winkel en er bij voorkeur geen andere klanten kunnen meeluisteren. Neem er rustig de tijd voor, want dan heeft u de grootste kans van slagen. En als het gelukt is, geeft u dat een goed gevoel. Afdingen is een enorme stimulans voor uw zelfvertrouwen!


» Ga naar Hoofdstuk 2 Leren afdingen





afdingen


Inhoud Afdingcursus

» Afdingen Loont | Home
 Hoofdstuk 1 Basisprincipes
» Hoofdstuk 2 Leren afdingen
» Hoofdstuk 3 Tactieken
» Hoofdstuk 4 Waar kunt u afdingen?
» Hoofdstuk 5 Praktijkvoorbeelden
» Hoofdstuk 6 Verkooptrucs
» Hoofdstuk 7 Lichaamstaal
» Hoofdstuk 8 Acht opmerkingen met succes
» Hoofdstuk 9 Oefeningen
» Hoofdstuk 10 Samenvatting


Custom Search






Leer de basisprincipes van het afdingen © afdingcursus.nl. Alle rechten voorbehouden.