Afdingen kun je leren!
       AFDINGCURSUS.nl
          Hoofdstuk 10 Samenvatting      |     Gratis online cursussen van EGOclub »

      afdingen

Samenvatting

afdingen VOORBEREIDING

Mensen die goed kunnen afdingen bereiden zich terdege voor. Ze weten wat het product dat ze willen kopen gemiddeld kost en wat een redelijke prijs is. Verder hebben ze zich verdiept in de gemiddelde winstmarges. Ze weten ook of het product nieuw is, of dat het al een tijdje op de markt is en binnenkort wordt vervangen door een ander model. Ze weten welke accessoires erbij horen of welke extra’s kunnen worden gekocht.

Het achterhalen van prijzen, specificaties en andere informatie kan tegenwoordig gemakkelijk via internet. Naast diverse webwinkels zijn er vergelijkingssites waar producten en prijzen overzichtelijk naast elkaar staan. Vrienden en bekenden zijn ook een goede bron van prijsinformatie, net als advertenties in de krant en folders.

Verder is het handig om een scenario in uw hoofd te hebben. Maar hou daar niet strak aan vast als blijkt dat uw scenario niet blijkt te werken, of het volstrekt anders loopt dan u had verwacht.

afdingen MAAK CONTACT

Een van de belangrijkste aspecten bij het afdingen is contact maken met de verkoper. Hoeveel verkopers en kopers praten niet met elkaar over een product, terwijl ze elkaars naam niet eens weten? Schudt dus de hand van de verkoper, stel u voor en zorg ervoor dat u dat doet met een glimlach op uw gezicht.

Begin te praten over koetjes en kalfjes, maak een complimentje over de zaak en laat de naam van de verkoper af en toe vallen. Als u niet direct een onderwerp weet, kunt u altijd nog – hoe afgezaagd ook – over het weer beginnen. “Tjonge wat is het vandaag opeens een stuk kouder dan gisteren, vind je ook niet Erik?”

Het maakt eigenlijk niet veel uit waar u over praat. De eerste vijf minuten zijn bedoeld om elkaar te leren kennen en het ijs te breken. Als u het kunt, maak af en toe een grapje, maar als u daar niet zo goed in bent, laat het achterwege, u zou geforceerd overkomen. Hou wel in uw achterhoofd dat u er niet bent om vrienden te worden met de verkoper, maar om een goede deal te maken.

afdingen INVESTEER UW TIJD

Afdingen kost tijd. Wees bereid die tijd te investeren en wees geduldig. In de eerste vijf minuten van het gesprek met de verkoper laat u niet eens een prijs vallen. Vraag eerst naar de eigenschappen van het product, de voordelen, of het leverbaar is in andere kleuren en maten, of er wellicht andere modellen zijn enz. Het stellen van veel vragen geeft de verkoper de indruk dat u serieus geïnteresseerd bent. Daarom zal hij bereid zijn ook tijd te investeren in u.

Rustig opbouwen van een gesprek geeft u ook de gelegenheid in te schatten met wat voor verkoper u van doen heeft. Is het een gelikte en gladde jongen, die uitsluitend het product met de hoogste winstmarge aan u wil verkopen? Of is het iemand die werkelijk naar de klant luistert? Heeft hij voldoende kennis van het product?

Terwijl de verkoper praat kunt u bedenken op welke manier u bij deze verkoper het beste de prijs ter sprake kan brengen.

afdingen STANDAARDTACTIEK BESTAAT NIET

De kunst van het afdingen kent geen standaard aanpak. Er zijn vele manieren en methodes om te onderhandelen over de prijs. Ook de uitkomsten zijn niet te voorspellen. Dat is nu juist het leuke van afdingen. U moet uw tactiek aanpassen aan de omstandigheden, het product en de verkoper. Vooral die laatste. U kunt u nog zo goed hebben voorbereid, als de verkoper volstrekt anders reageert dan u had verwacht, moet u uw strategie ter plekke wijzigen. Leuk toch? Misschien komt u ook wel tot een beter resultaat dan u had verwacht!

Dat resultaat is overigens van ondergeschikt belang. U denkt nu waarschijnlijk: “Wat? Dit hele ebook gelezen en nu wordt me verteld dat het nergens om gaat?” Nee, dat zeiden we niet, dat het nergens om gaat. Het gaat om het proces, het spelletje, de lol in het afdingen. De ene keer heeft dat resultaat, de andere keer niet. Maar wat maakt dat uit? Het was toch leuk om te proberen? Het leverde u alleen niet op wat u had gehoopt. Volgende keer beter. Wordt niet kwaad als een verkoper geen duimbreed toegeeft. Wie weet komt u hem nog eens tegen en is hij dan wel bereid u tegemoet te komen. Als u het plezier in afdingen laat afhangen van de korting of extra’s die u in de wacht sleept, zult u er nooit goed in worden.

afdingen ONDERHANDELINGEN

Ook voor het ter sprake brengen van de prijs zijn geen standaard tactieken. Maar er zijn wel enkele vuistregels die in bijna elke situatie gelden.

Leg nooit als eerste een bod op tafel. Vind eerst uit of er te onderhandelen valt, en probeer dan te achterhalen hoeveel ruimte er is. Verkopers zullen altijd trachten u als eerste een prijs te laten noemen. Trap niet in deze valkuilen en lok de verkoper uit z’n tent. “Wat denkt u dat het waard is?” “Tot hoever kunt u me helpen?” “Welke prijs is voor u aanvaardbaar?” “Als u me iets meer duidelijkheid geeft, kan ik mogelijk vandaag nog beslissen.” Als u vervolgens met een tegenbod komt, zegt u de prijs met overtuiging en lichtjes knikken. Verder zegt u niets. Veel praten als u een tegenbod doet, komt zenuwachtig en onzeker over.

Als duidelijk wordt dat er over de prijs niet te praten valt, kunt u altijd proberen er iets gratis bij te krijgen. U vindt het een mooie mountainbike maar met een beter zadel wordt het een nóg betere fiets. Bij de aankoop van een kledingstuk past dat sjaaltje er geweldig bij, of die riem. Die dure televisie staat op een mooie standaard. Let er wel op dat u zo’n extraatje pas tegen het einde van de onderhandelingen vraagt. Als u dat al in het begin vraagt, heeft de verkoper het al in zijn totaalprijs opgenomen.

afdingen WIN-WIN

Bij het afdingen zijn er geen winnaars of verliezers. Beide partijen moeten er een goed gevoel aan overhouden. Als een verkoper in een winkel u aardig lijkt, probeert u met die verkoper in contact te komen. Als u denkt ‘harder’ te kunnen onderhandelen met iemand die u juist niet zo aardig vindt, heeft u het mis. Sterker, wat wilt u dan eigenlijk bereiken? Dat die verkoper zich na afloop doodongelukkig voelt? Dat is nou net niet de bedoeling van afdingen.

Er is geen verkoper die iets verkoopt als er geen winstmarge overblijft. Die ruimte moet u hem ook gunnen. Dat betekent dat u moet stoppen op het moment dat u denkt dat de grens bereikt is. Als u het blijft proberen, verandert dat waarschijnlijk niets meer aan de prijs, maar het gesprek wordt een stuk onplezieriger.

Om de deal in goede harmonie af te sluiten is het ook aan te raden de verkoper na afloop te bedanken en te zeggen dat u veel plezier zult beleven aan uw aankoop. Bij een verkoper gaat het ook echt niet alleen om geld. Blije en tevreden klanten zijn hem ook heel wat waard.

afdingen ALS HET VASTLOOPT

We zeiden het al eerder, maar we herhalen het nog eens, omdat het cruciaal is voor succesvol afdingen. Het gaat niet om het resultaat, het gaat om het spelletje.

Misschien vindt u het moeilijk een verkoopgesprek te beëindigen waarin u geen overeenstemming bereikt met de verkoper. Of de verkoper is zeer overtuigend en u merkt dat niet hij, maar u overstag dreigt te gaan en de prijs betaalt die u niet wilt. Gebruik dan een smoes om het gesprek te beëindigen. “Oeps, is het al zo laat? Ik moet mijn dochtertje van school halen.” “Ik heb over tien minuten een afspraak bij de tandarts.” “Weet u, ik beslis hier niet alleen over, ik moet het er vanavond over hebben met mijn man/vrouw/moeder.”

Het geeft u de mogelijkheid het gesprek snel te beëindigen zonder ‘gezichtsverlies’. Aziaten zijn uiterst gevoelig voor gezichtsverlies en zijn dan ook zeer bedreven in het afbreken van onderhandelingen zonder dat een van de partijen zich daar vervelend over voelt.

afdingen LICHAAMSTAAL

Non-verbale communicatie is een belangrijk onderdeel van elk gesprek. Via lichaamstaal geeft u veel informatie door en verkopers zijn erin getraind om die informatie op te vangen en er hun voordeel mee te doen.

Deze cursus geeft u die uitgebreide training niet, maar we hebben wel de punten genoemd waar een verkoper op let. Daar kunt u uw voordeel mee doen! Lichaamstaal heeft u nooit helemaal onder controle, maar de verkoper ook niet.

We hebben gezegd dat u moet waken voor het doorgeven van verkeerde signalen, maar u moet tijdens het gesprek ook weer niet constant denken aan uw houding en welke gebaren u maakt. Niet alleen zal de verkoper dat algauw in de gaten hebben, door u alleen op dat facet te richten mist u belangrijke informatie en is uw poging tot afdingen gedoemd te mislukken.

Veel oefenen is ook hier weer het sleutelwoord. U zult merken dat u vanzelf de gebaren achterwege laat die minder gewenst zijn.

afdingen OEFENEN

Het is echt waar: oefening baart kunst. De kunst van het afdingen leert u alleen door het veel te doen. De eerste keer zal het misschien niet lukken, maar laat die teleurstelling u er niet van weerhouden het opnieuw te proberen. U zult merken dat u er gaandeweg beter in wordt en u er plezier in krijgt.

Mensen die niet goed durven afdingen kunnen het beste beginnen op plaatsen waar het van ze verwacht wordt: antiekbeurzen of rommelmarkten. Een Oosterse Bazaar is ook een goed startpunt. Wist u dat het in sommige culturen een belediging is als u met de verkoper níet in onderhandeling gaat? De verkoper voelt zich dan behandeld als een voetveeg, want u laat wel heel duidelijk merken dat u eigenlijk liever geen contact met hem wil!

Verkoper en koper spelen in een rollenspel met een goede vriend(in) of kennis is ook een uitstekende manier om u voor te bereiden op afdingen in de praktijk. Als u het rollenspel met een camera opneemt kunt u naderhand rustig uw tactiek en lichaamshouding bestuderen om erachter te komen wat beter kan.

afdingen PROBEER HET MAAR!

En dan komt het moment dat u denkt er klaar voor te zijn. U heeft iets gezien dat u graag wilt hebben en u hebt u voorgenomen over de prijs te gaan onderhandelen. U herinnert zich de tips en aanbevelingen uit dit ebook en stapt erop af. Vol spanning stapt u de winkel binnen.

Oeps, dat was een slecht begin. U stapt vol verwachting en met een positief gevoel die winkel binnen!

U bent ook over uw verlegenheid heen en durft de vraag over de prijs te stellen. Alleen, aan het eind van het liedje heeft u geen korting gekregen en ook niets extra’s.

Denkt u dan dat u niets heeft bereikt? Integendeel, u heeft heel veel bereikt: U bent de drempel over en u durft het!

Moest u in uzelf een beetje grinniken en had u er plezier in? Dan bent u dus al een afdingen en bij een volgende keer lukt wat u wilt bereiken. Gefeliciteerd!


» Bekijk alle gratis online cursussen van EGOclub





afdingen


Inhoud Afdingcursus

» Afdingen Loont | Home
» Hoofdstuk 1 Basisprincipes
» Hoofdstuk 2 Leren afdingen
» Hoofdstuk 3 Tactieken
» Hoofdstuk 4 Waar kunt u afdingen?
» Hoofdstuk 5 Praktijkvoorbeelden
» Hoofdstuk 6 Verkooptrucs
» Hoofdstuk 7 Lichaamstaal
» Hoofdstuk 8 Acht opmerkingen met succes
» Hoofdstuk 9 Oefeningen
 Hoofdstuk 10 Samenvatting


Custom Search






Samenvatting van cursus afdingen © afdingcursus.nl. Alle rechten voorbehouden.