Afdingen kun je leren!
       AFDINGCURSUS.nl
          Hoofdstuk 6 Verkooptrucs      |     Gratis online cursussen van EGOclub »

      afdingen

Verkooptrucs

afdingen INTRODUCTIE

Met deze cursus leert u hoe te onderhandelen over de prijs. Om dat effectief te kunnen doen moet u de trucjes van verkopers herkennen en de beste manier om daarop te reageren. In dit Hoofdstuk stellen we u de meest gebruikte verkooptrucs voor.

afdingen TE MOOI OM WAAR TE ZIJN

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, ga er dan vanuit dat dat ook daadwerkelijk het geval is. Een winkel adverteert met een product voor een onwaarschijnlijk lage prijs. U denkt: “Daar hoef ik nauwelijks op af te dingen, ik ga het kopen!” Eenmaal in de winkel blijkt het artikel niet meer voorradig, want “er was zóveel belangstelling voor…” Zelfs als u op de dag dat de aanbieding ingaat de winkel om 9 uur ’s ochtends binnenstapt. Vervolgens probeert de verkoper uw aandacht te richten op een ander, vergelijkbaar artikel dat “ietsje duurder” is, maar ook “veel beter”.

Dit kan u ook gebeuren als u bij verschillende winkels telefonisch navraag doet naar de prijs van een artikel, als onderdeel van uw voorbereiding op het afdingen. Eén winkel blijkt dat product beduidend goedkoper aan te bieden dan andere. U denkt: “Kijk, een beetje rondbellen levert me meteen al voordeel op!” Ook hier weer blijkt bij aankomst in de winkel dat het artikel nét aan iemand anders is verkocht. Of dat degene die u telefonisch te woord stond de verkeerde prijs heeft doorgegeven. Dat laatste gepaard gaand met veel excuses en dat de verkoper het ook heel vervelend vindt, maar nu u toch hier bent…

afdingen GARANTIE

U heeft zojuist een mooie, hypermoderne breedbeeld televisie gekocht. U bent in uw nopjes met de korting die de verkoper u heeft gegeven en u kreeg er zowaar ook nog gratis een kabel bij om uw computer erop te kunnen aansluiten.

Bij het opmaken van de verkoopbon zegt de verkoper, zogenaamd enigszins verstrooid: “O ja, ik was het bijna vergeten, maar we kunnen u een extra uitgebreide garantie bieden voor deze televisie. Die gaat veel verder dan de standaard fabrieksgarantie en het kost u slechts XX euro. Mocht er iets aan uw televisie mankeren, dan wordt dat drie jaar lang helemaal gratis gerepareerd!” Soms doet de verkoper er nog een schepje bovenop door te zeggen: “Laatst was de tv van een vriend van me kapot. Hij had er zo’n spijt van geen garantie te hebben afgesloten. Het kostte hem maar liefst 250 euro!”

De verkoper weet heel goed dat u in een opperbeste stemming verkeert en maakt daar handig gebruik van. Het is het moment waarop u het meest gevoelig bent voor dit soort aanbiedingen.

afdingen U LATEN WACHTEN

We hebben eerder in deze cursus gezegd dat afdingen tijd kost en geduld vaak wordt beloond. Maar dat betekent niet dat u met zich moet laten sollen.

De ‘wachttruc’ wordt vaak toegepast door autodealers. De verkoper gaat voor langere tijd weg, zogenaamd om met de verkoopmanager te overleggen om u een betere deal te kunnen aanbieden. Soms gebeurt dat zelfs meerdere keren. U bent daar om af te dingen op de prijs van die auto, dus u hoopt dat hij inderdaad met een beter aanbod terugkomt.

In werkelijkheid gaat de verkoper naar achteren om een kopje koffie te drinken of helemaal niets te doen. Ondertussen laat hij u achter in het (meestal vrij saaie) kantoortje, waar u zich al gauw verveelt. De bedoeling hiervan is dat u een beetje ‘gaar’ wordt en sneller op een aanbod ingaat, terwijl er misschien wel meer in het vat zit! Bovendien kunt u in de tijd die u bij hen doorbrengt niet rondkijken bij de concurrent (autodealers zitten vaak bij elkaar in de buurt, dus dat kan gemakkelijk).

afdingen DE UITVERKOOP

Mensen zijn sneller geneigd iets te kopen dat schaars lijkt. Het gevoel een buitenkansje te missen beperkt uw keuzevrijheid en is daarom onprettig. Een verkoper maakt daar graag gebruik van. Hij zegt bijvoorbeeld: “Dit is het laatste model dat we op voorraad hebben.” Of: “Als de nieuwe voorraad binnenkomt, mag ik u deze prijs niet meer aanbieden.” Een andere variatie: “Tja, er zijn nog andere belangstellenden, maar als u nu koopt zal ik die afbellen.”

Nog een variatie op deze verkooptruc is: “Deze korting geldt alleen vandaag.” Vooral populair als de winkeldag niet zo lang meer duurt. De bedoeling is dat u denkt geen tijd meer te hebben om bij de concurrentie rond te kijken en prijzen te vergelijken. Ook in het standaardpakket van verkooppraatjes: “Normaal duurt het zes weken voor dit artikel geleverd kan worden. Maar laat me even kijken in het magazijn, misschien staat er nog een.”

Besef dat dit in de meeste gevallen verkooppraatjes zijn. Bij het afdingen moet u zich daarom niet door dergelijke opmerkingen laten beïnvloeden. Althans niet in de zin dat u maar snel akkoord gaat. U kunt wel reageren op de uitlating van de verkoper en een situatie creëren waarin u juist heel goed kunt afdingen. Hoe u dat doet? Dat vertellen we als u de vragen bij deze Hoofdstuk beantwoordt.

afdingen DE AUTORITEIT

Eerder in deze cursus hebben we geschreven dat u alleen met de juiste persoon kunt onderhandelen. Iemand die bevoegd is om kortingen of extraatjes te geven. Dat hoeft niet altijd de chef of de hoofdverkoper te zijn.

Een truc die verkopers soms toepassen is deze: u komt er samen niet uit en u besluit om de zaak maar te verlaten. Terwijl u naar de deur loopt, roept de verkoper: “Wacht even, ik haal de eigenaar/hoofdverkoper/manager erbij, misschien dat we dan tot zaken kunnen komen. De bedoeling is dat u denkt dat een hogere autoriteit wel meer bevoegdheid zal hebben om korting te verlenen.

In werkelijkheid is degene die erbij gehaald wordt misschien helemaal niet de manager, maar een topverkoper. Iemand met een grotere overtuigingskracht, die meer druk op u zal uitoefenen.

Toch kan het soms ook positief uitpakken, maar hou daarbij wel het bovenstaande in uw achterhoofd.

afdingen UITGESTELDE BETALING

Vooral bij duurdere producten wordt vaak geschermd met een uitgestelde betaling tegen 0% rente. Dat klinkt heel aantrekkelijk, en dat kan het ook zijn, maar alleen voor goed georganiseerde mensen.

We zullen het uitleggen. Een winkel biedt uitgestelde betaling om mensen over de streep te trekken. Als u die wasmachine van € 1200 pas over zes maanden hoeft te betalen, denkt u dat wel te kunnen doen door € 200 per maand af te betalen. En daar zit het addertje onder het gras. Want meestal zit er bij die uitgestelde betaling geen verplichting om elke maand af te betalen, maar wel het hele bedrag voor een bepaalde datum. De eerste maand dat u dacht te zullen gaan afbetalen komt het even niet uit, de maand daarop bent u op vakantie, nog een maand later vergeet u het domweg en voor u het weet moet u het hele bedrag toch in één keer ophoesten. Dat lukt u dan niet en na zes maanden wordt er wél rente over het uitstaande bedrag gerekend en die is niet misselijk.

Omdat de winkelier gokt op een niet tijdige betaling zult u vaak korting kunnen bedingen op het artikel als u voor uitgestelde betaling kiest. Maar let op dat u die betaling op tijd doet! Zoals gezegd, maar we herhalen het met nadruk: alleen voor mensen met veel zelfdiscipline en die hun financiën goed op orde hebben.

afdingen LAAGSTE PRIJS GARANTIE

In Hoofdstuk 3 (Tactieken) hebben we deze verkoopreclame al kort behandeld. We hebben u daar verteld de garantieregeling van een winkel nauwgezet door te lezen, want er zitten soms vreemde voorwaarden en beperkingen aan vast. Als u dat heeft gedaan kunt u er maximaal gebruik van te maken. We vertelden u daar ook dat dit eigenlijk niet onder afdingen valt, maar dat u simpelweg de regels van de winkel toepast. Overigens hebben winkels soms moeite hun eigen garantie na te komen, maar dat is een ander onderwerp.

Sommige ‘laagste prijs garanties’ gelden voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld dertig dagen. Dat betekent een extra mogelijkheid om af te dingen! Ná de aanschaf kijkt u of het ergens goedkoper wordt aangeboden en kunt dan alsnog korting bedingen.
Toch komt deze laatste manier om een korting te bedingen maar weinig voor.

afdingen PRESTIGIEUZE UITSTRALING

U ziet in een warenhuis een artikel dat prominent staat uitgestald: bijvoorbeeld een geluidsinstallatie die apart staat van alle andere apparaten, in een glazen kubus op een ronddraaiend plateau met veel ruimte eromheen.

U begrijpt meteen dat het warenhuis wil dat uw aandacht naar juist dat artikel uitgaat. En, u moet het eerlijk toegeven, u víndt het ook een mooi apparaat. Eigenlijk precies waar u naar op zoek was. Alleen, er hangt wel een fors prijskaartje aan. Nu bent u ervaren in het afdingen, dus u denkt dat er aan de prijs nog wel wat valt te veranderen.

afdingen SAMENVATTING

Winkels en verkopers trachten op alle mogelijke manieren klanten te verleiden. Iedereen is in meerdere of mindere mate gevoelig voor de trucs die worden toegepast om producten te slijten of zo duur mogelijk te verkopen.

Bij de beschrijvingen heeft u vast al een aantal verkooptechnieken doorzien en bedacht hoe u er uw voordeel uit kunt halen.


» Ga naar Hoofdstuk 7 Lichaamstaal





afdingen


Inhoud Afdingcursus

» Afdingen Loont | Home
» Hoofdstuk 1 Basisprincipes
» Hoofdstuk 2 Leren afdingen
» Hoofdstuk 3 Tactieken
» Hoofdstuk 4 Waar kunt u afdingen?
» Hoofdstuk 5 Praktijkvoorbeelden
 Hoofdstuk 6 Verkooptrucs
» Hoofdstuk 7 Lichaamstaal
» Hoofdstuk 8 Acht opmerkingen met succes
» Hoofdstuk 9 Oefeningen
» Hoofdstuk 10 Samenvatting


Custom Search






Informatie over verkooptrucs en afdingen © afdingcursus.nl. Alle rechten voorbehouden.