Afdingen kun je leren!
       AFDINGCURSUS.nl
          Hoofdstuk 4 Waar kunt u Afdingen      |     Gratis online cursussen van EGOclub »

      afdingen

Waar kunt u Afdingen

afdingen INTRODUCTIE

In de eerste Hoofdstuk van deze cursus hebben we verteld dat u altijd en overal kunt afdingen. Uiteraard lenen sommige situaties en bepaalde producten zich beter voor afdingen dan andere. We hoeven u niet te vertellen dat afdingen op de rommelmarkt de norm is, en dat afdingen op een ijsje volkomen belachelijk zou zijn.

In dit Hoofdstuk stellen we een aantal categorieën voor waar u kunt onderhandelen, maar bedenk wat we hebben gezegd in Hoofdstuk 1: u kunt (bijna) altijd en overal afdingen! Onderhandelen over de prijs is dus niet beperkt tot de branches die we hier noemen. We geven ze u als voorbeelden dat het – ook in branches waar u het misschien niet verwacht – altijd mogelijk is de prijs ter sprake te brengen.

afdingen SPECIAALZAKEN

Kleinere, zelfstandige speciaalzaken zijn vaak wat minder geneigd te onderhandelen over de prijs van artikelen, tenzij u er grote hoeveelheden koopt of het om duurdere producten gaat. Wel kunnen ze vaak extra’s bieden in de vorm van een langere garantie, gratis onderhoudsbeurten of accessoires.

Een goed moment om met speciaalzaken te onderhandelen is wanneer er kortingsacties lopen bij grote winkelketens in dezelfde branche. De winkelier is uiteraard op de hoogte van de acties bij zijn concurrenten. Tijdens dergelijke acties zal hij eerder bereid zijn iets aan de prijs te doen om te voorkomen dat de klant naar zijn rivaal loopt. Misschien kan hij niet dezelfde prijs bieden als die concurrent, maar wellicht wel iets extra’s dat die grote winkelketen weer niet kan aanbieden.

Sommige mensen zullen zeggen dat kleinere winkeliers nooit kunnen wedijveren met grote ketens. Jawel hoor. We noemden het al: op service en extra’s. Het gaat er maar om wat u het belangrijkste vindt. We zeiden het al eerder: afdingen gaat niet alleen om de prijs.

afdingen WINKELKETENS

In grotere winkelketens valt heel goed af te dingen, maar het is moeilijker de juiste persoon te treffen. Er staan relatief veel verkopers die geen bevoegdheid hebben over de prijs te onderhandelen. De grootste kans heeft u in winkelketens waar de verkopers bonussen ontvangen, gebaseerd op de omzet. Dat is vaak het geval in elektronica- en computerwinkels. Maar ook over de prijs van meubels in bijvoorbeeld De Bijenkorf valt te praten, zeker als u meerdere artikelen wilt kopen.

Als u een verkoper treft die niet over de prijs mag onderhandelen, vraagt u vriendelijk naar de manager van de betreffende afdeling. U kunt dat doen zonder de verkoper voor het hoofd te stoten. Sterker nog, u kunt het doen op een manier dat hij zich er goed bij voelt. Herinnert u zich nog dat afdingen altijd een win-win situatie moet opleveren?

Bijvoorbeeld zo: “Thijs (altijd vragen naar de naam en die in uw gesprek veelvuldig laten vallen), je helpt me fantastisch, maar ik wil toch iets meer vragen over de prijs. Als je de afdelingschef voor me haalt, zal ik een goed woordje voor je doen.” Dat moet u natuurlijk ook echt doen, als de manager ten tonele verschijnt!

afdingen DE MARKT

De markt is per definitie een plaats om af te dingen. Toch onderhandelen maar weinig mensen echt over de prijs als ze iets op de markt kopen. Dat is vreemd, want het zit in het bloed van de marktkoopman of -vrouw om te onderhandelen. Op die manier vullen ze hun kraam! Dus wat let u om hetzelfde te doen? Waarschijnlijk vindt de verkoper het nog leuk ook.

Let wel: afdingen als het druk is bij de kraam, heeft geen zin. De verkoper zal u met een handgebaar wegwuiven en de volgende klant helpen. ’s Ochtends is er het grootste aanbod op de markt, maar dat is vaak niet het juiste moment om af te dingen. De marktkoopman heeft nog een hele dag voor de boeg en heeft voor zijn handel een prijs in zijn hoofd.

Toch kunt u het ‘s ochtends al proberen en als het niet lukt, later op de dag bij dezelfde verkoper terugkeren. Wel is er dan de kans dat een ander er met het beoogde artikel vandoor is, maar hoe dichter de sluitingstijd van de markt nadert, hoe groter de kans op een goede deal.

afdingen HOTELS/REISBUREAUS

Bij uitstek een branche waar onderhandelen over de prijs mogelijk is. Reisorganisaties kopen vliegtuigstoelen en hotelkamers in, gebaseerd op de verwachte belangstelling voor bepaalde bestemmingen. Lege plekken betekent: verlies. Hetzelfde geldt voor hotel. Daarom is de beste tijd om te onderhandelen over vakantiereizen: niet te ver voordat u op vakantie gaat. Natuurlijk, vaak geven reisbureaus zelf al korting als u heel vroeg boekt, want ze willen zo vroeg mogelijk hun reizen ‘vol’ hebben. Maar vaak is er vlak voordat de reis begint nog veel meer mogelijk, want de kans dat de reis nog ‘vol’ komt wordt met de dag kleiner.

Voor hotels geldt hetzelfde principe. Vaak zijn de prijzen voor kamers lager als u ruim van tevoren een kamer boekt. Maar een kamer die om drie uur ’s middags nog leeg staat, zal dat hoogstwaarschijnlijk blijven. Een goede tactiek om met een hotel te onderhandelen is om eerst te vragen naar een ‘all-inclusive’ prijs, dus bijvoorbeeld inclusief ontbijt en lunch. Vervolgens vraagt u naar de prijs als die extra’s eraf gaan. De meeste kans op goede deals heeft u bij grotere hotels (die hebben waarschijnlijk meer kamers leeg staan).

afdingen AMBACHTELIJKE DIENSTVERLENERS

Op verjaardagsfeestjes wordt vaak geklaagd over de ‘idiote prijzen’ die ambachtelijke dienstverleners berekenen: loodgieters, elektriciens, aannemers, schilders, glazenzetters en zo meer. Hoe vaak hoort u niet: “Het kost al vijftig euro aan voorrijkosten, en dan heeft ‘ie nog niks gedaan!”

Als u uw huis wilt verbouwen vraagt u om offertes van verschillende aannemers. Daar kunnen enorme verschillen in zitten. U moet natuurlijk wel goed opletten of alle aannemers hetzelfde werk in de offerte opnemen. Vervolgens kunt u met de laagste aanbieders verder gaan onderhandelen.

Vaak zijn de bedragen die aannemers berekenen afhankelijk van de hoeveelheid werk die ze zelf hebben. Een aannemer die het druk heeft, zal een hogere prijs berekenen dan een aannemer die om werk verlegen zit. Dan is wel de vraag waarom die aannemer minder werk heeft, maar als u met hem goede afspraken maakt over de bouwtijd, gebruikte materialen en kwaliteit van afwerken valt er veel geld te besparen.

Kijk voordat u met een aannemer in zee gaat op internet of er recensies over het bedrijf zijn te vinden.

afdingen ANDERE DIENSTVERLENERS

We bedoelen hier banken, verzekeringsmaatschappijen en dienstverleners als notarissen. Om met die laatste groep te beginnen: notarissen hebben geen vastgestelde tarieven meer en kunnen daarover dus vrij onderhandelen. Ze zullen dat ook doen, als u er maar naar vraagt! Net als in veel andere branches geldt hier: bij verschillende notarissen tarieven opvragen.

Dat laatste geldt zeker ook voor banken en verzekeringsmaatschappijen. U denkt dat rentetarieven voor bijvoorbeeld hypotheken en leningen vastliggen? Welnee! Gewoon rond shoppen en dan bij uw bank zeggen: “Bij bank X kan ik anders exact dezelfde hypotheek krijgen, maar wel voor een half procent minder.” Dat klinkt weinig – een half procent – maar op een hypotheek kan u dat per jaar veel geld besparen.

Een goede tactiek is om te dreigen uw rekening op te heffen. “Tja, als we het niet eens kunnen worden, dan zal ik gedwongen zijn mijn rekening(en) over te brengen naar bank X.” Er is geen bank die graag klanten ziet vertrekken, en al helemaal niet als u relatief veel geld bij de bank heeft ondergebracht. Tien tegen een dat de bankmedewerker tegen u zal zeggen: “Een momentje, ik ga even met de kantoormanager overleggen.”

afdingen RESTAURANTS

We gaan hier niet propageren dat u voor elke maaltijd bij een restaurant over de prijs moet praten. Dat zou erg onredelijk zijn en er is geen restauranthouder die daarin mee zou gaan.

Wat wel kan, en zelfs meer dan redelijk is: onderhandelen over de prijs als u met een groep een restaurant bezoekt. Bijvoorbeeld om de verjaardag van opa te vieren of het afstuderen van uw zoon of dochter luister bij te zetten. Afdingen werkt meestal beter bij kleine, zelfstandige restaurants dan bij restaurantketens.

Stel, u wilt met een groep van 20 personen ergens eten. Dan is het aan te raden om enkele dagen van tevoren met de restauranthouder te overleggen om bijvoorbeeld een korting te geven van 10% op de totaalprijs. Of met de restaurateur een prijs af te spreken voor een vastgesteld menu. Tenslotte vult u met uw groep de halve zaak en elke eigenaar van een restaurant weet: een gevulde zaak trekt andere gasten.

Bedenk wel: doe dit van tevoren. Als u bij het afrekenen komt met het voorstel om maar wat van de prijs af te doen omdat u met zo’n grote groep bent, staat u uiterst zwak. U hebt immers alles al opgegeten. Bovendien is er op dat moment wellicht niemand beschikbaar om daarover te beslissen.

afdingen MEDISCHE PROFESSIONALS

De meeste mensen betalen niet rechtstreeks voor medische ingrepen, omdat die door hun verzekering gedekt worden. Als er dan iets moet gebeuren dat u zelf moet betalen, denken weinig mensen eraan dat afdingen mogelijk is.

Het beste voorbeeld is de tandarts. Soms zijn tandheelkundige ingrepen helemaal niet in een verzekering opgenomen, of gaat het alleen om basisingrepen (gaatjes vullen). Als u dan bijvoorbeeld een implantaat wilt, moet u daarvoor zelf de kosten opbrengen. Daarover is wel degelijk te onderhandelen, zeker als u al eerder een behandeling zelf heeft moeten betalen of als er meerdere behandelingen nodig zijn.

Een goede relatie is hier van het grootste belang. Als u al jaren bij dezelfde tandarts bent en een goede verstandhouding heeft, is er altijd over de prijs te praten. U moet het alleen durven vragen!

afdingen SAMENVATTING

In dit Hoofdstuk heeft u geleerd dat er in vrijwel elke branche valt af te dingen. Soms moet u daarvoor eerst uitgebreide prijsvergelijkingen maken tussen leveranciers (dienstverleners), in andere situaties kan het moeilijk zijn de juiste persoon te vinden (winkelketens), soms kunt u alleen een groepskorting krijgen (restaurants), in andere gevallen loont het afdingen als u zo laat mogelijk belangstelling toont (hotels, de reiswereld). Kortom, u moet uw afdingstrategie afstemmen op de branche.

Maar onthoudt en prent het in uw hoofd: er valt altijd af te dingen. U kunt het in ieder geval altijd proberen. Niet geschoten is altijd mis!


» Ga naar Hoofdstuk 5 Praktijkvoorbeelden





afdingen


Inhoud Afdingcursus

» Afdingen Loont | Home
» Hoofdstuk 1 Basisprincipes
» Hoofdstuk 2 Leren afdingen
» Hoofdstuk 3 Tactieken
 Hoofdstuk 4 Waar kunt u afdingen?
» Hoofdstuk 5 Praktijkvoorbeelden
» Hoofdstuk 6 Verkooptrucs
» Hoofdstuk 7 Lichaamstaal
» Hoofdstuk 8 Acht opmerkingen met succes
» Hoofdstuk 9 Oefeningen
» Hoofdstuk 10 Samenvatting


Custom Search






Leren waar u het beste kunt afdingen © afdingcursus.nl. Alle rechten voorbehouden.